Geneze Profily Rozhovory Foto Plakat Ke stazeni Sponzori a koproducenti Napsali o nas Vzkazy Vzkazy
puzzle
puzzle
puzzle
puzzle
puzzle
PETRA ŠPALKOVÁ (Marta)

V jednom rozhovoru jste řekla, že se cítíte být spíš komik, ale přitom vás obsazují do vážných rolí, že byste chtěla dělat pohybové divadlo, ale máte pořád jen role trpitelek. Tady hrajete postavu, která jasně ví, co chce, ale zároveň musí většinu času jenom ležet. Nebylo to frustrující?

Já jsem kdysi právě s Martou Novákovou mluvila o tom, že mám sen hrát postavu, která celý děj proleží v posteli. Marta se tomu smála a říkala, že mi pomůže. To jsem ovšem netušila, že budu ležet na hnusném slamníku ve třech stupních Celsia ve spodním prádle a se zlomenou nohou, která se dvě hodiny líčila (smích). Takže omezující to bylo i kvůli polním podmínkám, které tam vládly, ale v hraní nebo výrazu mi to nebránilo.

Postava Marty umí využít svých ženských předností, ale zároveň se chová až chlapsky přímočaře. Myslíte, že své pozice ženy mezi muži zneužívá vědomě, nebo jde z její strany o intuici?

Celá tahle otázka se odvíjí od toho, jestli je to Marta, kdo na konci střílí. Pokud ano, tak Marka zneužila. Pokud ne, byla to od ní směs ženské vychytralosti a skutečné náklonnosti. Vždyť ona je taky jen opuštěná lidská bytost, takže se pravděpodobně jako každá žena ráda někomu schoulí do náruče, potřebuje lidské teplo. Marta si přála, abych hrála víc mrchu, ale to byla věc dohody pro jednotlivé scény. Nakonec tam jsou oba přístupy namixované.

Martu pohání až animální pud sebezáchovy, který ve filmu ještě zesilují další zvířecí motivy. Cítíte v sobě takhle silnou vůli k přežití i vy?

Určitě mám v sobě hodně živočišnosti, i když je na druhou stranu vyvážená velkou racionalitou. Tyhle pudové záležitosti jsou ve mně určitě silně zakódované.

Postava Marty je víceméně odsouzená k tomu, aby využívala svých ženských vlastností, ale přitom na sobě má jen vojenský mundúr, nemůže se ani pořádně nalíčit. Byla pro vás tahle omezení hereckou výzvou?

Nalíčit?! V podstatě mi líčili jen modřiny, vpadlé tváře a kruhy pod očima (smích). Marta má velkou výhodu, že je tam jediná ženská, protože vedle Claudie Cardinale už by to měla trošku těžší. Tohle je základ: když je žena jedna, tak je skoro jedno, jak vypadá, protože muž v ní vnímá obecně to ženství. Navíc je mladá, to je jí jistě taky k dobru. Snažila jsem se s tou postavou pracovat i přes její hlas, přes situace, které kolem sebe vytváří, přes to, že ty muže láká na něco jiného než na na půvabnou rozjasněnou tvář a dokonalý účes.

Marta Nováková psala tu roli přímo pro vás. Nakolik jste se na jejím vzniku podílela vy?

Četla jsem všechny verze scénáře, komentovala jsem je a od samého začátku s Martou vedla rozhovory o své postavě, ale to nepočítám jako nějakou spoluúčast. Potom jsem si přizpůsobovala ten fiktivní jazyk, kterým postava Marty mluví. Vytvořila ho Marta a já jsem do něj vkládala nápady třeba co se týče rytmu nebo posazení hlasu. A napsala jsem taky texty k těm dvěma nebo třem písničkám, které ve filmu zazní.

Marta se odehrává v bezčasí mimo přesně určený čas a prostor. Na jakém základě jste svou postavu stavěla, když jste se nemohla opřít o žádná konkrétní vodítka?

To se dost těžko popisuje. Když čtete scénář, vyjde vám z toho jednak soubor vnějších okolností, jednak soubor vlastností té jedné postavy. A z těch dvou souborů dohromady vyplývá, že devadesát procent situací tady tvoří Martin strach. Neříkáte si, "aha, tak ona právě přiběhla odněkud ze zákopů", řešíte místo toho situace tady a teď: Marta musí být potichu, musí zůstat schovaná. Jde o to představit si dopad toho neustálého napětí a opatrnosti.

martafilm