Geneze Profily Rozhovory Foto Plakat Ke stazeni Sponzori a koproducenti Napsali o nas Vzkazy Vzkazy
puzzle
puzzle
puzzle
puzzle
puzzle
POSUDEK JASMINY BLAŽEVIČ (oponent práce)

Absolventský film MARTA Marty Novákové je ukázkovým příkladem, jak se student během studia vyvíjí z filmového nadšence do filmového profesionála. Celovečerní film, který vznikl teď, na konci jejího studia, je rozhodně tím nejlepším dílem, které Marta na škole vytvořila - zrovna tak, jak to má být.

Příběh svého filmu Marta umístila do nespecifikované války někdy během 20. století, někde tady ve střední Evropě. Otec a syn žijí na samotě, otec skrývá syna, aby ho neodvedli do války a jednoho dne do jejich životů vstoupí zraněná holka-voják cizí armády. Syn je jí fascinován a chce jí za každou cenu pomoci, otec se chce vetřelce co nejdříve zbavit. A je tady zdroj konfliktu. Celková situace je jednoduchá, syrová a umožňuje, aby se u každé z postav projevily základní lidské vlastnosti.

Velmi zdařile je ve filmu používána filmová řeč. Velikosti záběrů jsou pečlivě vybírány, režisérka situaci nepopisuje, ale jen naznačuje a mistrně používá filmovou zkratku. V kombinaci se skoro dokonalou kamerou film zanechává opravdu impresivní dojem. Ovšem není bez problémů a jako oponent si dovoluji tyto problémy popsat.

Hlavní problém vyplývá ze scénáře. Charakterizace postav je příliš zjednodušená: otec je invalidní morous, přísný, zlý a sobecký. Syn je naivní mládě. Marta je cílevědomá ale i citlivá dívka. Jejich charaktery se nijak během dění nevyvíjejí, akorát se syn zmůže na vzpouru proti otci, což lze celkem od začátku očekávat. Proto ani nevzniká žádná opravdová dramatická situace, jen drobné konflikty. Nejasný a otevřený konec tomu nijak nenapomáhá.

Herci se sice snaží hrát civilně, ale své pocity spíše demonstrují výrazem v obličeji, než aby je zahráli. Ještě dokud nemluví, divák je jim ochoten uvěřit, ale jakmile promluví, otevírá se známá propast českého teatrálního herectví.

Herci se sice snaží hrát civilně, ale své pocity spíše demonstrují výrazem v obličeji, než aby je zahráli. Ještě dokud nemluví, divák je jim ochoten uvěřit, ale jakmile promluví, otevírá se známá propast českého teatrálního herectví.

Základní problém tkví ale v otázce, jakou souvislost má tento film se současností, o čem vlastně promlouvá a proč pomocí toho napůl abstraktního napůl minulého příběhu.

Kdybych tento film hodnotila jako studentský film, tak budu jen chválit jeho nadprůměrnou hodnotu. Ale protože jde o celovečerní film, který doufám půjde do kin, tak jsem si dovolila trochu přísnější metr. Nicméně Marta Nováková tímto filmem se ctí končí FAMU a rozhodně doporučuji komisi hodnocení: vyhověla.

Jasmina Blaževič

červen 2005

martafilm