Geneze Profily Rozhovory Foto Plakat Ke stazeni Sponzori a koproducenti Napsali o nas Vzkazy Vzkazy
puzzle
puzzle
puzzle
puzzle
puzzle
Marta 2000 – 2006

červen 2000

Marta Nováková a Jan Coufal jdou ulicí Na Perštýně, rozebírají výsledek své první spolupráce (bakalářský film V noci) a přemítají o absolventském filmu. Jan Coufal si chce zkusit drama. Než dojdou k Městské knihovně, shodnou se na těchto ingrediencích: Petra Špalková, válka, bezčasí, znásilnění, menstruace, vymyšlený pseudoslovanský jazyk, samota, mladý hoch.

červenec – srpen 2000

Jan Coufal píše ve své rodné Telči filmovou povídku. V srpnu telefonicky oznamuje Martě Novákové, že se hlavní hrdinka jmenuje Marta.

podzim 2000

Filmová povídka je na světě, hledá se způsob, jak psát dál. Několik nevydařených pokusů společné práce nad scénářem u počítače. Rozhodnuto, psát bude Jan Coufal, pak boje nad textem (Marta Nováková si vymiňuje právo veta) a zapracování úprav do další verze.

školní rok 2000/2001

Marta Nováková získává jako svého ročníkového pedagoga (po smrti Jaromila Jireše) režiséra Karla Kachyňu. Ten čte a poznámkuje každou verzi scénáře, doporučuje literaturu s podobným námětem, navrhuje různé scény, rozebírá charaktery postav a vůbec se překvapivě velmi dobře orientuje ve všech změnách v textu. Paralelně konzultuje Jan Coufal (Marta je jeho bakalářský scénář) na své domovské katedře scenáristiky s dramaturgem Jaroslavem Vančou a samozřejmě, všechny verze čte také „osobní dramaturg“ Marty Novákové Jan Gogola.

Na jaře natáčí Marta Nováková playbackové cvičení (pedagogické vedení Petr Weigl) k písni Milión rudých růží od Ally Pugačevy s Markétou Hrubešovou v hlavní roli. Jan Coufal spolupracuje jako asistent režie.

školní rok 2001/2002

Probíhají první námluvy s Českou televizí, s dramaturgyní Magdalenou Turnovskou, která má ovšem o filmu úplně jinou představu. Dostane se to tak daleko, že vznikne dokonce pár verzí scénáře speciálně pro ČT (aby se vlk nažral…) a dál se pracuje nad „regulérním“ textem (…a koza zůstala celá). ČT není schopná se vyjádřit, přijmout či odmítnout projekt. Nakonec padne naprosto absurdní termín natáčení: podzim 2004. V tu dobu se to jeví jako naprostý nesmysl a daleká budoucnost.

První žádost o grant na MK ČR. Nic.

Marta Nováková přerušuje studium na FAMU a plně se věnuje své rusistice. Její první návštěva Ruska.

školní rok 2002/2003

Na FAMU proběhla „revoluce“ a téměř totálně se změnilo vedení, pedagogové i koncepce. Marta Nováková se zapisuje do dílny k Sašovi Gedeonovi a Markovi Boudovi.

V lednu skládá postupové zkoušky na Filozofické fakultě UK (obor rusistika) a v únoru odlétá na půlroční stáž do Moskvy na VGIK (ruská FAMU). Mezitím se na doporučení Petry Špalkové ještě stihne sejít s Janem Novotným (role otce). Je to jasné!

osudový školní rok 2003/2004

Marta Nováková stále „připravuje“ svůj film, stále se vylepšuje scénář, stále probíhají schůzky s herci, oslovují se spolupracovníci, získávají se první finance (vnitřní grant FAMU, sponzoři), je stanoven i termín natáčení (ano, naprosto absurdní „podzim 2004“ se stal skutečností), ale… stále chybí produkční! V zoufalství oslovuje jednoho studenta produkce za druhým, když tu náhle…!

V květnu 2004 vstupuje do projektu Marta studentka 3. ročníku katedry produkce Eva Pospíšilová!!!

Události díky ní dostávají rychlý spád, přípravy vrcholí (kde se vzal, tu se vzal na jedné herecké zkoušce student Jana Novotného na konzervatoři Vojtěch Štěpánek a převálcoval všechny adepty na roli Marka), sestavuje se filmový štáb, shánějí se další peníze, dělají se kamerové testy, neustále se nesmyslně upravuje scénář, ale to hlavní chybí. Lokace.

Marta Nováková, Eva Pospíšilová a kameraman Matěj Cibulka objeli celé Čechy (začali v Orlických horách, přes Jizerky, Šluknovský výběžek, Krkonoše, Krušné hory, Šumavu, okolí Berounky, Mělnicko), aby 14 dní před natáčením, na poslední možnou chvíli, našli neskutečnou chalupu jménem Rochota, 30 kilometrů od Prahy!

říjen – listopad 2004, natáčení

Třicetpět fyzicky i psychicky náročných dnů, začínajících pozdním babím létem, přes metry sněhu (který samozřejmě vůbec nebyl ve scénáři!!!), až po třicetišestihodinové směny, přejezdy herců do Prahy na večerní představení (po celodenním natáčení) a zpět na plac do natáčecího procesu, kaskadérské kousky kameramana, nonstop produkce a nesmírné osobní nasazení všech zůčastněných za nulový honorář.

Rochota se stala naším druhým domovem, mnozí (včetně herců) přijížděli na plac i když nemuseli. Ve spacácích, bez tekoucí vody, s modrou toi toi budkou a stravou z halounské hospody, přežili jsme. A natočili! Podezřívám nás, že jsme schválně nestihli vše (závěrečnou scénu), jen abychom se sem mohli ještě vrátit.

20. prosince 2004

Natáčí se závěrečná scéna v lese. Už ji nelze nikam přesunout ani odložit a tak se točí i navzdory sněhovému poprašku. Zdá se, že MARTA je natočena, ale nezapomínejme ještě na jeleny a letecké záběry, které musíme natočit, až roztaje sníh, tedy jaro 2005!!!

leden – únor 2005

Čekání na střihačku, která se pozdržela na jiném projektu. Jiný projekt se ovšem značně protahuje a tak nám střihačka za sebe dohazuje náhradu. Náhrada se jmenuje Šimon Špidla a studuje ve 3. ročníku na katedřa střihu. No… Marta Nováková se tváří lehce skepticky…

březen 2005

Natahuje se materiál. Marta Nováková se dojímá. Šimon Špidla se tváří lehce skepticky.

duben – červen 2005

Marta Nováková oslavila třicáté narozeniny, Šimon Špidla dvacátépáté. V dětském pokojíku Evy Pospíšilové, ve studiu FAMU či v ateliéru Alice Růžičkové, tam všude nějakou dobu pobývali a stříhali. Nesplnili ani jeden deadline, který si dali a pokud neumřeli, stříhají dál. V červnu se konečně natočily záběry jelenů, díky kterým se mohla sestříhat závěrečná scéna. Byla úžasná. Po pár dnech odstupu již méně a jeleni jdou nemilosrdně do koše!

Marta Nováková po osmi letech končí studia na FAMU. K závěrečné zkoušce předkládá pracovní verzi MARTY, ohlasy členů komise (Věra Chytilová, Jan Němec, Saša Gedeon, Jasmina Blaževič, Marek Bouda) jsou velmi příznivé (viz posudky). Marta Nováková se stává magistrou umění!

letní prázdniny 2005

Marné pokusy o letecké záběry z modelu vrtulníku. Aby nevyšli ze cviku, Nováková se Špidlou občas stříhnou do obrazu. Něco vyhodí, něco zkrátí… je to radostná práce. I když…

podzim 2005

Letecké záběry natočeny! Odvážný muž na motorovém padáku téměř amatérskou kamerkou pořizuje tyto obrazové skvosty a tak se může film konečně dostříhat. Není to ale tak jednoduché, jak by se zdálo. V jednu chvíli to vypadá, že ve filmu žádné letecké záběry nebudou! Nakonec se však poddaly a jsou tam!

Začínají se řešit obrazové korekce a první testy přepisů digitálního záznamu na film. Ke slovu se dostávají kameraman Matěj Cibulka a také zvukař Petr Kapeller. Šimon Špidla se stává bakalářem umění, ale na MARTU nezanevírá.

Bohužel začíná být jasné, že premiéra v lednu nebo v únoru 2006 se nedá stihnout. Takže podzim 2006?

leden 2006

Marta Nováková se nemíní smířit s výsledkem na DVD a zoufale shání peníze na negativ. Petr Kapeller připravuje zvuk, Matěj Cibulka pokračuje v testech na materiál, Šimon Špidla si myslí, že už je z obliga, Eva Pospíšilová odjíždí na stáž do Barcelony.

únor 2006

Marta Nováková oslovuje Ateliéry Bonton Zlín, společnost Negativ, Asociaci filmových klubů…nic.

jaro 2006

Pan Vladimír Opěla má opravdový smysl pro hodnoty a tak se vyřeší negativ filmu. Teď ještě sehnat finance na výrobu kopií. Životní pojistka Marty Novákové se cítí ohrožena!

Petr Kapeller natáčí s týmem ruchařek ruchy. Úchvatný zážitek! Na třetí pokus se konečně podařilo nahrát hudbu, aby byla ještě lepší, než původně vybraný motiv z CD Tara Fuki. Dorka Barová to s námi neměla lehké. Ale má nás ráda. Natáčení něco mála postsynchronů.

Ozývá se Česká televize, tentokrát z Brna. Nabízí koprodukci. Lákavá nabídka, ale výsledek je v nedohlednu, takže raději ne.

Šimon Špidla se vrací na scénu. Vždyť se stříhají úvodní a závěrečné titulky, poslední úpravy před míchačkou a také stříhá s Janem Buštou trailer (upoutávku do kin, viz „ke stažení“). Je krásný! Ten trailer.

Kameraman Matěj Cibulka pracuje na obrazových korekcích. Je velmi pečlivý.

Je čas na propagační materiály, nastupuje náš kamarád Vojtěch Rynda. Překladu dialogů do angličtiny se velmi tvůrčím způsobem chopila Kamila Xenie Vetišková. Plakát, loga na trička – to vše je dílem grafičky Lemky Otáhalové, webové stránky připravují Martin Konečný a Vláďa Vávra.

Eva Pospíšilová se vrací ze Španělska. Opálená.

léto 2006

První poloveřejná projekce na Zlínském psu (v rámci MFF ve Zlíně). Skvělé ohlasy a zajímavá beseda se studenty filmových škol!

První články v médiích.

Infarktová výroba pracovní verze DVD pro novinářskou projekci na festivalu v Karlových Varech. Skvělé ohlasy. Oslovují nás zahraniční producenti a programoví zahraničních festivalů.

Většina spolupracovníků nesnese puntičkářství Marty Novákové a raději odjíždí za hranice České republiky. Ale film už je skoro hotový. Jen chudák Matěj (kameraman) musí dělat znovu dvouměsíční práci – korekce obrazu. Počítáme dny do premiéry. Matěji, musíš to stihnout!

Prezentace filmu (trailer + propagační letáky) na LFŠ v Uherském Hradišti.

Finiš obrazových korekcí… získali jsme výborného spolupracovníka Petra Kouta, díky kterému to snad stihneme.

Matěj Cibulka neustále provádí labotratorní testy. Zkouší různé filmové materiály, laboratorní procesy (bělení, nebělení). Dle laického názoru Marty Novákové to vypadá úchvatně! Marta Nováková však není vůbec směrodatná, té stačí, když bude na plátně aspoň něco vidět.

Po několika měsících "tuhých, ale inspirativních bojů" Petr Kapeller a Marta Nováková dokončují zvuk. V Cinemasoundu si výrazně oddychli!

V srpnovém čísle časopisu Premiere vychází na první pohled ne příliš příznivá recenze. Přesto mají tvůrci pocit, že autorka, aniž by si toho všimla, film spíše pochválila (recenzi najdete v rubrice "napsali o nás").

8. srpna jsou zprovozněny tyto stránky.

21. srpna se uskutečnla novinářská projekce filmu.

24. srpna proběhla pražská premiéra v kině Atlas.

29. srpna 2006 v 11:20 se Marta Nováková s chutí zakousla do kukuřičného klasu (dovoz z Maďarska, cena 19,-Kč, zakoupeno v zelenině na stanici metra Roztyly) a... přišla o jeden ze svých tří mléčných zubů!!!! Následně zrušila dva rozhovory a v šoku vyhledala odbornou pomoc! Celá akce "mléčný chrup" bude stát stejně jako výroba jedné kombinované kopie filmu Marta. Jak se asi režisérka rozhodne? Má nás v Korei reprezentovat s nedokonalým chrupem nebo šířit své dílo v hojnějším počtu kopií? Vskutku problém. Starosti premiérou nekončí.

31. srpna - distribuční premiéra, projekce filmu na mezinárodním festivalu studentských filmů v Karlových Varech Freshfilmsfest.

Blízká budoucnost

Film Marta byl vybrán do přehlídky World Cinema na největším asijském festivalu v Pusan (Jižní Korea), který letos proběhne 12.-20. října 2006. Nebohá režisérka už shání uspávací prostředek do letadla (bojí se létání a chce to všechno zaspat). Možná postačí dva tři Neuroly... Spi sladce, Marto!

martafilm